mandag 22. juni 2009

Varme

Det ser ut til at sommeren har kommet tilbake til Trondheim. Om den blir værende er heller uvisst, men jeg skal i alle fall nyte solskinnet mens det er her. I dag kommer den sykkelturen jeg snakket så mye om i går og som det aldri ble noe av. Det blir godt for både kropp og sjel, og jeg kan føle meg sunn og sprek og så blir hele verden bedre.

Det handler om å merke de små tingene i livet som gir mening og som gir litt glede. Fint vær, velduftende blomster, søte dyr (kattunger, valper, spurver og pinnsvin, for eksempel), god mat, gode venner, og fokus på et eller annet som man liker å gjøre. Når jeg tenker meg litt om så finnes det jo faktisk drøssevis av ting jeg kan fryde meg over, både fra ting som har skjedd som jeg kan mimre om, ting som skjer nå, og ting som skal skje og som jeg kan glede meg til. Jeg liker spesielt godt å glede meg til ting - det er nesten halve opplevelsen. For eksempel skal jeg på laiv til høsten, og gleder meg masse. Jeg kunne valgt å deppe over sommerlaiven i Oslo som jeg ikke fikk tid eller råd til å være med på, men i stedet velger jeg å tenke på de jeg faktisk kan dra på. Mye bedre.

Det finnes alltid kjipe ting, men det finnes alltid positive ting også. Jeg bestemmer ikke hva som skjer, men jeg kan bestemme hvordan jeg vil se på det. Og hvis jeg ikke orker å finne det positive perspektivet, har jeg alltid venner som mer enn gjerne hjelper, og som tidvis jobber ræva av seg for å gjøre livet mitt bedre. Om alt annet svikter, så kan være takknemlig for det.

Jeg bruker faktisk veldig mye tid på å tenke på alle de flotte menneskene i livet mitt som gjør det hele verdt det.

Ingen kommentarer: