lørdag 23. august 2008

Et Nytt Prosjekt

Det har gradvis gått opp for meg at folk klager så mye. Og ikke på noe vis er jeg selv unntatt fra kategorien "folk." Vi klager for mye, og vi fokuserer for mye på det negative. Det er så mye lettere enn å fokusere på bare det positive. Jeg er verken noen filosof, antropolog eller psykolog, så jeg aner ikke hvorfor, men slik er det altså. Noen har en god dose møkk de må karre seg gjennom nesten daglig, og har egentlig alt for få lyspunkter enn de fortjener, mens andre generelt har det ganske bra, men klarer likevel å finne de få negative aspektene i livet sitt og klager over dem.

Jeg klager en del. Av og til fordi det skjer noe dritt i livet mitt (og en ulykke kommer som kjent sjelden alene), men ofte fordi jeg fokuserer på det negative. Og jeg liker å klage. Faktisk. Jeg elsker å rante i det uendelige om alt som irriterer meg og plager meg og deprimerer meg. Sykt, men sant.

Derfor har jeg nå opprettet denne bloggen. Ikke som en klagemur, det har jeg allerede min hovedblogg til. Nei, denne bloggen skal jeg bruke til å skrive om det positive. Minst en gang i uka, helst daglig, vil jeg velge ut noe fra livet mitt som jeg er takknemlig for. Det kan være en ting, en person, en begivenhet - hva som helst. Som en påminnelse for meg selv, og eventuelle lesere, om at det alltid finnes et eller annet positivt, hvis man bare ser nøye nok etter.

Ingen kommentarer: