mandag 29. desember 2008

Romjulstradisjoner

Som tidligere nevnt, er romjula en av mine favorittuker i løpet av året. Det er en særdeles avslappende periode, hvor gamle tradisjoner vedlikeholdes, og nye kanskje gradvis dannes. Jeg merker at jeg har flere romjulstradisjoner nå enn før, og det er jo koselig. Jeg må innrømme at jeg er en stor fan av bra tradisjoner.

En av disse er 1. juledag. Da skal man ikke forlate huset, og bare bruke hele dagen på å mumse i seg matrester, snoprester, tømme flaske på flaske med Julebrus, og kose seg med de nye lekene man fikk til jul. I år brukte jeg f.eks. majoriteten av denne dagen på å sove lenge, og spille Force Unleashed, og det var kos i bøtter og spann.

En annen tradisjon, som har dannet seg i løpet av de siste årene, er den årlige romjulskinoturen med gjengen fra videregående. Jeg og tre av kompisene mine (vi var alltid den lille nerdegjengen som satt bakerst i hjørnet i klasserommet) stikker på kino og ser et eller annet. Hva vi ser er ikke alltid så nøye (denne gangen så vi "The Day The Earth Stood Still" - helt ålreit, lizzm), poenget er å treffes og si hei. I utgangspunktet var vi egentlig flere, men noen ganger hender det dessverre at folk bare forsvinner og ikke gir mer livstegn fra seg. Vi mistenker at han har flyttet til USA. Uansett, så er denne romjulskinoturen alltid veldig hyggelig. Og jeg merker at jeg synes det er hyggeligere for hvert år, etter hvert som vi blir eldre. Når et nytt år har gått, blir det liksom enda koseligere og morsommere å mimre om våre gode gamle Ringve-dager. Etter kveldens tur ble det også snakk om at det går jo faktisk an å prøve å møtes litt oftere enn bare en gang i året, og det var alle enige om. Det hadde jo vært morsomt om vi hadde fått til det. De er fine gutter, de der. Årene på videregående hadde garantert ikke vært så morsomme hvis det ikke hadde vært for dem.

Videre skal jeg i morgen iverksette noe jeg håper vil bli en framtidig romjulstradisjon, nemlig romjulsbesøk hos Ingrid på Melhus. Jeg blir stadig litt mer forelska i den plassen for hver gang jeg er der, i naturskjønne landlige omgivelser langt vekk fra bylarm og grå gater. Å tilbringe en dag eller to der ute i romjula tror jeg vil gi julestemninga den ekstra boosten den gjerne trenger når nyttårsaften nærmer seg med stormskritt og man begynner å ane at årets fineste høytid går mot slutten.

Jeg elsker romjula. Og advent. Og jula. Desember er rett og slett den fineste måneden i året, til tross for at det ikke er sommer. Faktisk.

Ingen kommentarer: