søndag 16. november 2008

Latmannsuke

Jeg synes hver høst burde ha én uke hvor det er tillatt å være komplett ubrukelig. Jeg er nå ved enden av en slik uke som jeg bevilget meg selv, og det har vært deilig. Syv dager hvor jeg ikke har gjort annet enn å være halvannen dag på skolen, sovne i 3-4 tiden om natta, våkne i 14-tiden om ettermiddagen, ligge i senga og se tv-serier på laptopen (det har gått mye i 30 Rock og Huset På Prærien), msn-nerde med ymse folk, samt en og annen sosial tur utenfor døra. Tre av disse turene har vært på den fantastiske diner'n Pair-A-Dice, også kjent som mitt stamsted. Jeg trives veldig godt der. Milkshaken er fremdeles knallgod, og oreo cookie-smaken har stukket seg ut som min favoritt enn så lenge. En annen sosial tur innebar å dra lenger hjemmefra enn rundt kvartalet, da jeg besøkte Maja og så filmen Half Nelson mens vi spiste fiskeboller i hvitsaus som jeg laga. Jeg elsker fiskeboller i hvitsaus. Særlig hvitsausen. Nam. Filmen var så som så, men det mest fascinerende med den var at hovedpersonen, som spilles av Ryan Gosling, var utrolig lik Majas karakter i Star Wars-kampanjen, sånn i personlighet og type. (Og med dette går vi over til nerdemodus en liten stund.) Det som gjorde det ekstra fiffig, var jo at vi bruker nettopp Ryan Gosling til å portrettere hvordan denne karakteren ser ut, og det har vi gjort siden før vi visste om den filmen. Så det ble litt som å se den karakteren i levende live, bare utenfor Star Wars-universet. Sært, men kult. Og vel verdt å se filmen for. Den siste sosiale utflukten var forøvrig min tantes 50-årsdag i går, lørdag. Nærmeste familie gikk ut og spiste, og etterpå satt vi litt på et utested hvor min tante tvang på meg en drink. Hun hadde ikke helt skjønt det der med at bursdagsbarn skal bli påspandert drikke, ikke omvendt, men jeg ga til slutt etter bare for å gjøre henne fornøyd. Det var to karer som framførte levende musikk akkurat mens vi var der, og jeg gjorde min tante både flau og glad ved å be dem om å spille bursdagssang for henne. Halve lokalet sang med, i alle fall bordene rundt oss, og det var veldig overraskende bra stemning. Jeg var kanskje mest fornøyd med at min tantes søster, som altså er min mor, valgte å ikke drikke noe særlig.

Apropos familie, var jeg i barnedåp for en uke siden, til min søsters nr. 3. Det var jo greit nok. Jeg gjorde min søsterlige plikt, så ingen er sure på meg i år, og det er jo ganske kjekt da. Jeg ble også gitt det ærefulle oppdrag å ta bilder som kunne brukes til takkekort, og syntes jeg klarte meg ganske bra til å ta det så på sparket som jeg gjorde. Det hjalp at ungen var herlig å jobbe med, da. Så blid! Jeg liker kanskje ikke unger, men jeg tror jeg likte denne.

Apropos apropos familie - det er visst høysesong for det. Forrige helg var det dåp, denne helga var det altså 50-årsdag, og neste helg fyller min kusines datter 7 år, så da blir det selskap og familieforening der også. Det er forøvrig også en unge jeg faktisk liker, særlig nå som hun begynner å bli ferdig med den alderen hvor jeg er redd dem. Hun er på mange måter veldig lik meg selv da jeg var i den alderen, og det synes jeg jo er veldig kult.

Ingen kommentarer: