onsdag 25. mars 2009

Nesten levende rollespill

Det finnes noen jeg kan rollespille med så levende, gjennomtenkt og bra, at jeg nesten kan tro karakterene virkelig eksisterer. Når vi spretter ideer frem og tilbake på nett, så intenst at rollene omtrent "tar over," åpner det nesten en ny verden for min spillnerding. Det blir rollespill som handler om så mye mer enn å "komme gjennom eventyret, levle og få loot" - motivasjonen rettes snarere mot å utforske karakterens psyke; tanker, frykt, håp, ønsker, og relasjoner. Ikke minst relasjoner. Det er kanskje det mest spennende av alt. Og jeg er veldig glad for at jeg ikke er den eneste som synes det. Forleden kveld spilte vi gjennom noe som jeg kanskje vil definere som et høyst uventet gjennombrudd i karakterenes forhold til hverandre. Det var ikke planlagt fra noen av oss, vi hadde begge ventet et annet utfall, men karakterene bestemte seg for noe annet. En slik dyptliggende empati for sine karakterer er muligens noe som mer kritiske spillere vil kalle - på pent norsk - sinnssykt. Selv synes jeg det er inspirerende, spennende, befriende, og ikke minst veldig, veldig gøy. Verden trenger mer rollespill av den typen, tror jeg.

Forøvrig er det en stor, skinnende lys kule på himmelen i dag. Den varmer litt, og gjør meg enda mer glad. Jeg håper den kommer til å bli værende en liten stund, slik at vi kan bli bedre kjent.

Ingen kommentarer: