mandag 21. desember 2009

Jul med din glede

For første gang på mange år føler jeg ikke at jeg stresser helsa av meg for å få en drøss med ting i orden til jul. Det kan ha noe å gjøre med at jeg egentlig ikke får så mye jul i år og dermed ikke bryr meg så mye, eller det kan være fordi jeg generelt har klart å stresse ned meg selv. Når man skal jobbe hele jula, inkludert kvelden på julaften, er det egentlig ikke stort å stresse med. De fleste gaver er kjøpt inn. Jeg skal prøve å få kjøpt et lite juletre, slik at jeg har noe å legge gavene mine under, slik at jeg kan glede meg til å åpne dem etter å ha kommet hjem fra jobb i 22:30-tiden på julaften. Min ene bofelle er hjemme i jula, den andre regner jeg nesten med kommer til å være hos sin familie på julaften, så da kan jeg forhåpentligvis nyte kveldens siste timer i fred og ro.

Noen vil kanskje synes det er veldig bedrøvelig at jeg jobber på kvelden på julaften. Og hvis noen hadde spurt meg for et år siden, ville jeg vært helt enig. Men akkurat i år passer det meg i grunn helt fint. På grunn av familiekomplikasjoner er faktisk jobben mest sannsynlig det stedet jeg kan være i høytiden hvor jeg vil ha det mest koselig, få mest julestemning og minst bråk. Heldigvis (for andre) har jeg ingen venner med like dysfunksjonell familie som meg, og dermed ingen venner å alternativt feire julen sammen med i stedet. Jeg ble ikke ufrivillig pådyttet det vaktskiftet. Jeg var takknemlig for å kunne få det. Såklart er det en del av meg som skulle ønske jeg kunne hatt en normal hyggelig familie- eller vennejul med en skikkelig feiring og fri i jula, men når det skipet har seilt skal jeg sannelig gjøre det beste ut av situasjonen. For ikke å snakke om tillegget i lønna!

Jeg har forøvrig også unnet meg en julegave til meg selv, som en liten ekstra trøst. Drevet av tanken om at "jeg må jo ha noe å spille DVDene mine på når jeg flytter" har jeg gått til innkjøp av en X-box. Den er svart og stilig og har fått navnet Daddy Cool. Vi kommer til å få mange fine timer sammen, min nye bestevenn og meg.

Jeg trøster meg også litt med at til neste jul har jeg sannsynligvis fri. Privatklinikker pleier jo å ha stengt i høytider.

Ingen kommentarer: