torsdag 31. desember 2009

Årsevaluering 2009

I begynnelsen av året skrev jeg en profeti for hvordan jeg så for meg at dette året skulle bli. På tide å evaluere dette, og se hvor utrolig feil jeg egentlig tok. Jeg skal kjapt oppsummere hva jeg gjorde og ikke gjorde av det jeg hadde forutsett, og for hver måned gi en profeti-score for ca hvor mange prosent riktighet jeg har hatt.

Januar
Jeg jobbet faktisk flittig med bacheloroppgaven. Jeg fikk ingen kickstart på trening, og ga bacheloroppgaven skylden for dette. Det snødde ikke masse, jeg gikk aldri på ski, og jeg satt aldri foran peisen og koste meg med kakao. Profeti-score: 15%

Februar
Vedlikeholdt ingen treningsrutiner, og hadde ennå ikke engang påbegynt dem. Jeg hadde medisinsk praksis på St.Olavs Hospital. Jeg hadde en relativt fornuftig døgnrytme på grunn av dette, og spiste litt mer jevnlig og sunnere enn tidligere. Jeg gikk verken på ski eller skøyter. Profeti-score: 50%

Mars
Dro til Bergen på Firefly-laiv, traff masse trivelige laivere og storkoste meg. Benyttet samtidig anledningen til å besøke en god, gammel venninne som for tiden residerer der, noe som var en ekstra bonus (skjønt ikke en del av profetien). Jeg fullførte praksisperioden, men hadde ennå ikke kommet i gang med noe trening. Våren begynte å melde sin ankomst (i alle fall i Bergen), men jeg kjøpte ingen nye klær, og om jeg hadde gjort det hadde de neppe vært i en størrelse mindre. Profeti-score: 50%

April
Masse arbeid med bacheloroppgaven, men minimalt med koselige middager og kakekvelder (vi klarte å få til én middag, da). Mor og jeg dro en snartur til Glasgow i påskeferien, men det ble ikke noe Star Wars-spilling verken i forkant eller etterkant av dette. Det var vår i full blomst (i alle fall i Skottland). Profeti-score: 50%

Mai
Intensiteten på bacheloroppgaven økte definitivt. Det ferdige arbeidet ble faktisk kjempebra (til tross for middelmådig karakter), og hele bachelorgruppa nøt deilige, avslappende fridager etter at den var levert - på Kreta. En kjempebonus! Grunnlovsdagen ble ikke feiret på den "tradisjonelle" hytteturen, men ble i stedet unnskyldning for å gjemme meg inne på rommet for å unngå overbefolkede bygater. Jeg kom meg heller ikke til Oslo. Profeti-score: 30%

Juni
Jeg ble ferdig på skolen og kunne kalle meg autorisert sykepleier, da muntlig eksamen gikk strålende (med minimalt av forberedelser og lesing, vel å merke). Det obligatoriske kurset jeg tidligere hadde gått glipp av ble ingen hindring, heldigvis. Jeg begynte å jobbe på ferievikariat i slutten av måneden, og var kjempefornøyd med dette. Avslutningslunsjen med kullet var på ingen måte trist eller melankolsk - jeg var overlykkelig for å være ferdig. Profeti-score: 80%

Juli
Det ble ingen kjolelaiv på meg, da det ikke ble noen ferieuke denne måneden. Jeg innså at det er litt ugunstig å be om fri midt i fellesferien når man er ferievikar. Mine store "tjene masse penger"-planer knustes da jeg fikk akutt galleblærebetennelse og ble diagnostisert med gallestein, lagt inn på sykehuset i en uke, og gikk glipp av mange vakter som jeg ikke fikk sykepenger for fordi jeg nettopp hadde begynt i jobben. Jeg innså dessuten at jeg slettes ikke hadde trent i det hele tatt så langt i løpet av året, og kjolene ville bare sett ut som potetsekker på meg uansett, så det var egentlig like greit. Det ble lite jordbærspising og bading (men i det minste noe), og mest jobbing. Det ble også et bryllup, hvor jeg var brudepike. Profeti-score: 35%

August
Måneden bød på studiestart likevel, da jeg valgte å gjenoppta mine tidligere litteraturstudier ved NTNU, ved siden av deltidsvikariatet. Jeg kikket lengselsfullt på boligannonser, både for salg og leie, og innså skuffet at tiden ennå ikke var moden for å finne noe bedre og dyrere. Nevnte bryllup som jeg tidligere trodde skulle være i august, hadde blitt flyttet til juli. Jeg begynte ikke å trene, da jeg var fattig som en kirkerotte. Profeti-score: 0%

September
Jeg fortsatte å kikke på boligannonser, men gikk helt bort fra tanken om kjøp. Ingen bank gir lån til noen som ikke har fast jobb. Jeg fikk ikke spart noe penger, da alt jeg tjente forsvant ganske så kjapt i nødvendige regninger og utgifter. Fortsatt ingen trening. Profeti-score: 0%

Oktober
Jeg kjøpte ingen leilighet på Møllenberg, eller noe annet sted. Jeg ble ikke huseier, og selv om jeg fortsatt var autorisert sykepleier, var jeg uten fast jobb og hadde kun et tilkallingsvikariat å livnære meg på. Jobbet altså slettes ikke fast, men ganske flittig når jeg ble tilbudt vakter. Følgelig ingen pakking, da det ikke ble noe boligkjøp og flytting. Fortsatt ingen trening. Klarte derimot å få et par langhelger i Oslo, i forbindelse med StL. Profeti-score: 10%

November
Jeg flyttet ikke til Møllenberg, eller til noe annet sted. Ingen rolige, stille og deilige kvelder hjemme i eget, gode selskap (eller jo, men ikke på den måten jeg hadde tenkt, og dermed ikke fullt så deilige), og ingen gode venner på middagsbesøk. Heller ingen innflyttingsfest. I stedet for å glede meg til jul, begynte jeg heller å stresse over at det var så kort tid igjen. Profeti-score: 5%

Desember
Da jeg ikke hadde noen fin leilighet, ble det heller ingen fin pynting av verken det ene eller det andre (med unntak av juletre som kom opp på lille julaften, og svibelen jeg fikk i gave fra et par gode venner). Jeg skulle egentlig ha tre eksamener, men fikk ikke tid til den ene, og ble sykemeldt fra de to andre pga galleblæreoperasjon. Derimot ble det høytidsjobbing, slik jeg forutså, og jeg har tatt det med godt humør. Ingen gamle klær ble donert til Frelsesarmeen, og kun to julekort ble sendt (sammen med gaver i posten). Profeti-score: 20%

Konklusjon
Lite av det jeg hadde planlagt og forutsett skjedde, strengt tatt. Med unntak av ganske spikra ting, slik som å bli ferdig på skolen samt laiv og et par reiser, tok jeg ganske feil i mine optimistiske spådommer. Men året har også vært preget av en god del ting jeg ikke hadde forutsett. Noe av dette var ikke så bra, men en del har vært kjempebra, slik som uka på Kreta i mai, eller det at jeg fikk jobb i England. Spennende saker. 2009 gjorde kanskje ikke så mye ut av seg som jeg hadde håpet, men det la kanskje et grunnlag for at 2010 skal kunne gjøre det?

Ingen kommentarer: